Mondhygiënist Veenendaal

De mondhygiënisten van Mondzorg Veenendaal streven naar het voorkomen van gebitsproblemen in plaats van deze te genezen. Om deze reden vinden we het erg belangrijk om preventief te werk te gaan. Tegenwoordig kunnen bijna alle gebitsproblemen voorkomen worden door goede gebitsverzorging en dit, waar nodig, bij te sturen.

Wat is een mondhygiënist?

Een mondhygiënist probeert met preventieve behandelingen, mondverzorging en advies gebitsaandoeningen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan tandbederf en tandvleesaandoeningen.

Preventie van gebitsproblemen

Tandbederf en ontstoken tandvlees ontstaan door bacteriën (plaque) die in de mond aanwezig zijn. Het is erg belangrijk om de plaque dagelijks goed te verwijderen door tweemaal daags de tanden te poetsen en tussen de tanden en kiezen tandenstokers, flossdraad of ragers te gebruiken. Sommige plekken in de mond zijn echter lastig te bereiken en daarom stuurt onze mondhygiënist of (paro)preventieassistent u bij, zodat u uw mond zo goed mogelijk schoon houdt. De verwijzing naar de mondhygiënist of naar de (paro)preventieassistent hangt af van de complexiteit en de uitgebreidheid van de mondsituatie.

Mondhygiëne voor kinderen

Uit onderzoek blijkt dat bij kinderen tot 18 jaar het risico op tandbederf (gaatjes) tot 70% afneemt als we meer nadruk leggen op preventie (“Gewoon Gaaf”). Met de cariëspreventiemethode “Gewoon Gaaf” ligt er veel nadruk op mondhygiëne-instructie en voedingspatronen (suikerinname). Het streven van onze mondhygiënisten is om kinderen de volwassen leeftijd te laten bereiken zonder gaatjes.

Hoe vaak dient u de mondhygiënist te bezoeken?

Op basis van een persoonlijke analyse adviseren we u hoe vaak u naar de mondhygiënist of de (paro)preventieassistent moet gaan. In de meeste gevallen is het wenselijk om tussen de 1 en 4 keer per jaar te gaan.

Hygiëne van kronen, bruggen, implantaten en (grote) vullingen

Doordat we steeds complexere oplossingen in de mond krijgen, zoals kronen, bruggen en implantaten, is het van essentieel belang om deze ook goed te onderhouden. Naast het zelf onderhouden, is het, ter preventie van problemen, vaak wenselijk om het periodiek professioneel te laten reinigen door de mondhygiënist van Mondzorg Veenendaal.

Mondhygiëne met de modernste technieken

Bij Mondzorg Veenendaal maken we gebruik van de modernste mondhygiëne technieken, zoals Guided Biofilm Therapy (Airflow), wat perfect werkt tegen aanslag. Daarnaast gebruiken we EMS ultrasone apparatuur en reiniging met handinstrumenten. Indien de behandelingen gevoelig zijn, kunnen we kiezen voor verdoving of een andere behandelwijze. U kunt het altijd bij ons aangeven als u last heeft van gevoeligheid tijdens mondhygiënebehandelingen, zodat we samen een andere oplossing kunnen vinden.

Tarieven mondhygiënist Veenendaal

Voor de behandelingen van de mondhygiënist en de (paro)preventieassistent gaan we uit van een bedrag per vijf minuten. Op onze tarievenpagina vindt u de tarieven van dit jaar.

Als er een intensiever traject nodig is, zoals bij een aangetast kaakbot (parodontitis), ontvangt u voorafgaand een begroting.

Alle behandeligen

Afspraak maken

Wilt u graag een afspraak maken bij onze mondhygiënist? Neem dan contact met ons op door de praktijk te bellen of het contactformulier in te vullen. Bent u nieuw? Schrijf u dan eenvoudig in via de website.

Schrijf u in

Veelgestelde vragen over de mondhygiënist

Kunnen kinderen gratis naar de mondhygiënist?

Kinderen tot 18 jaar kunnen gratis naar de tandarts, mondhygiënist en de preventieassistent. Om de kosten voor orthodontie te laten dekken, dient het kind echter wel aanvullend verzekerd te zijn.

Wat is de oorzaak van een slechte adem?

Een slechte adem komt vaak door bacteriën in de mond, zoals van het tandvlees, de tong of de keel. De bacteriën zetten etensresten om in gassen, welke vies ruiken.

Heeft zwangerschap effect op het gebit?

Zwangerschap kan leiden tot gevoelig, rood en opgezwollen tandvlees dat sneller kan bloeden tijdens het tandenpoetsen. Dit is een overgevoelige reactie op tandplak die veroorzaakt wordt door een toename van progesteron in het lichaam.